Search
Close this search box.
7 maart 2023

Lezen: Boek Reisfotografie door Laura Vink

Review: Reisfotografie door Laura Vink

Elke fotograaf weet: je leert pas echt goed fotograferen als je het heel veel doet, maar een beetje theorie kan je op de goede weg helpen. Er zijn tal van nuttige boeken en online cursussen die je stap voor stap leren fotograferen, maar speciaal voor de reislustige fotografen is er ook het boek Reisfotografie: een dik koffietafelboek vol nuttige fotografietips en inspiratie voor op reis.

FOTOGRAFEREN OP REIS

Reisfotografie is een dikke pil van bijna 400 pagina’s en staat bomvol foto’s van de mooiste bestemmingen. Schrijver van het boek is de Amsterdamse Laura Vink, fotograaf van beroep en – net als ikzelf – verzot op reizen. Niet alleen maakt ze jaloersmakende foto’s, ze reist ook regelmatig af naar de verste uithoeken van de planeet. Een combinatie van die twee passies resulteerde in een dik boek vol foto’s en praktische tips voor iedereen die graag fotografeert op reis. En of je dat nou doet met een dure spiegelreflex of de camera van je smartphone, dat maakt niet uit.

➞ Lees ook: Reisfoto’s bewerken met de Expeditie Aardbol Presets voor Lightroom

Review: Reisfotografie door Laura Vink
Review: Reisfotografie door Laura Vink

COMPLEET NASLAGWERK

Het boek Reisfotografie is een goed naslagwerk voor wie graag mooiere foto’s wil maken tijdens zijn of haar reizen. Het is een ideaal boek voor beginners, want je wordt stap voor stap meegenomen langs alle aspecten van de reisfotografie. Het is wel handig als je al enige kennis hebt van je camera en fotografie, want er wordt slechts kort ingegaan de technische details. Daarnaast zijn alle foto’s in het boek voorzien van informatie over sluitertijd, diafragma, ISO en brandpuntsafstand, dus je moet wel weten wat die cijfertjes betekenen.

In het boek wordt verder vooral aandacht besteed aan alle mogelijke situaties waar je als fotograaf in kan verzeilen. Hoe je het maken van een portret op straat moet aanpakken, maar ook hoe je een cliché kiekje vermijdt en praktische tips voor het fotograferen van bijvoorbeeld sneeuwlandschappen of het Noorderlicht. Alle theorie wordt bovendien rijkelijk geïllustreerd met strakke foto’s en leerzame anekdotes van Laura’s eigen reizen.

Review: Reisfotografie door Laura Vink

NIEUWE INZICHTEN EN IDEEËN

Toch is Reisfotografie ook een aanrader voor de geroutineerde fotograaf. Allereerst natuurlijk voor de inspirerende foto’s, maar ook om nieuwe inzichten te krijgen en verse ideeën op te doen. Zo weet Laura me ervan te overtuigen om een keer een statief mee te nemen op reis en heb ik aan de hand van het boek een lijstje gemaakt met nieuwe fotografie-accessoires die ik graag wil uitproberen.

Daarnaast besef ik door het lezen weer hoeveel ik van fotografie houd en hoe leuk ik het vind om me daarin te ontwikkelen. De laatste jaren heb ik mijn camera bijna alleen gebruikt om verre bestemmingen te fotograferen, terwijl je vaak juist in een bekende omgeving aan je technieken kan werken. Een goede reden om snel weer een keer te gaan oefenen op een mooie plek in mijn eigen omgeving.

Na het lezen van Reisfotografie heb ik vooral heel veel zin gekregen om op reis te gaan en nog meer zin gekregen om te fotograferen. Een inspirerend boek en absoluut een verrijking voor mijn boekenkast. Mijn enige aanmerking? Omdat er zoveel onderwerpen worden besproken mis ik soms wat diepgang. Nabewerking wordt bijvoorbeeld kort aangestipt, maar had wat mij betreft wat meer aandacht mogen krijgen, en ik had graag meer willen lezen over fotograferen in extreme weersomstandigheden.

REISFOTOGRAFIE DOOR LAURA VINK

Reisfotografie is wat mij betreft het naslagwerk voor iedere reisfotograaf en mag niet in je boekenkast ontbreken. Het boek kost € 59,00 en is te bestellen via bol.com.

Review: Reisfotografie door Laura Vink

Meer leuke reistips? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

• Nieuw: foto’s bewerken met de Expeditie Aardbol Presets voor Lightroom
• Boekentip: Backpack bestemmingen; de mooiste reizen voor backpackers
• 29 x de leukste cadeautips voor wereldreizigers
• Welke camera’s neem ik mee op reis?

Disclaimer: Ik kreeg het boek Reisfotografie opgestuurd in ruil voor een review.

Reistips

Stéphanie - Expeditie Aardbol

Stéphanie - Expeditie Aardbol

In het dagelijks leven tik ik stukjes, in mijn vrije tijd reis ik de wereld rond. Mijn naam is Stéphanie en op Expeditie Aardbol deel ik reisverhalen, travel tips en de mooiste reisfoto's, alle geschreven, verzameld en gefotografeerd door mijzelf. Een reisblog bomvol inspiratie!