Search
13 april 2022

10 domme dingen die ik deed in 10 jaar wereldreizen

Reisblunders

Van fouten leer je, van andermans fouten nog veel meer. De afgelopen tien jaar bezocht ik bijna 50 landen en ging er ook zeker wel eens wat mis. Ik kneusde ledematen, raakte spullen kwijt en soms was ik gewoon ronduit naïef. Je gelooft het bijna niet, maar hier spreekt een ervaren reiziger. Een overzicht van de 10 domste dingen die ik deed in 10 jaar wereldreizen. Foutje, bedankt!

DE ACCU LATEN LEEGLOPEN TIJDENS HET WILDKAMPEREN IN ZWEDEN

Ik ging samen met een vriendin wildkamperen in Zweden en Noorwegen. We hadden een busje mee, gooiden een matras achterin en zochten elke avond naar de meest idyllische slaapplekjes in Scandinavië. Al op de tweede dag ging het mis. Het was mooi weer en we hadden de hele avond buiten gezeten en radio geluisterd. De volgende ochtend bij het wegrijden bleek: accu leeg. Dat was uiteindelijk niet echt een verrassing, maar we hebben er geen moment bij stilgestaan. Gelukkig konden we iemand vinden die startkabels en een auto had, anders hadden we mogen duwen. Ik ben heel blij dat we niet ergens in de middle of nowhere stonden.

Route en planning: rondreis Zweeds Lapland

PASPOORT LATEN LIGGEN BIJ EEN KOFFIETENTJE IN THAILAND

Dit gebeurde me op het vliegveld in Chiang Mai, Thailand. Ik was bang dat ik mijn paspoort zou kwijtraken, dus besloot ik om hem al die tijd maar in mijn hand te houden. Na het inchecken ging ik koffie drinken bij een tentje achter de douane en daar kreeg ik het voor elkaar om mijn paspoort op tafel te laten liggen. Ik was er zelf nog niet eens achter toen iemand van het barpersoneel me een tijdje later op mijn schouder tikte. Oeps.

Wat te doen in Bangkok? 16 x bezienswaardigheden activiteiten

EEN MANNENKLEED KOPEN IN INDIA

Tijdens mijn rondreis door India kwam ik in mijn hotel een meisje tegen dat alleen maar in Indiase sari’s en gewaden rondliep. We hadden een leuk gesprek en zij wilde mij ervan overtuigen om ook een sari te kopen. Zo’n compleet Indiaas kostuum ging me iets te ver, maar een mooie omslagdoek wilde ik wel hebben. Ik liep naar binnen bij een stoffenzaak en heb daar voor mijn gevoel een hele middag gezeten en chai gedronken. De doeken waren mooi, maar veel te prijzig voor mijn schamele backpackersbudget. Uiteindelijk kwam de verkoper met een laatste optie aanzetten. Een simpele, maar kleurrijke doek met daarop allemaal figuren en Indiase tekens. Deze kon hij mij voor een klein prijsje verkopen. Deal!

Maar zodra ik had afgerekend en met die doek om mijn schouders naar buiten liep, begon de verkoper te lachten. Ook op straat waren mannen aan het wijzen en aan het lachen. Pas toen ik beter keek, zag ik dat veel van hen een soortgelijke doek hadden omgeslagen. Toen viel het kwartje: ik had me een doek laten aansmeren die alleen door Indiase mannen gedragen wordt. Ik heb me zelden zo belachelijk gevoeld. Om dit verhaal moet ik inmiddels hard lachen, maar destijds voelde ik me zó ontzettend ongemakkelijk. Ik had gehoopt dat die doek me zou beschermen tegen alle glurende kerels, maar het bleek averechts te werken.

Een reis door India in analoge foto's

ZAKKENROLLERS IN BELGRADO

Ik heb de halve wereld gezien en in de crimineelste steden rondgelopen, en dan wordt je uitgerekend tijdens een stedentrip in Europa beroofd van je portemonnee. Ik ben met vriendinnen in Belgrado als ik in een winkel mijn portemonnee niet meer kan vinden. Voor mijn gevoel had ik deze gewoon de hele tijd in mijn hand, maar zoals je hierboven al heb kunnen lezen is het kwijtraken van spullen die ik in mijn handen bewaar mijn specialiteit.

DRIE JAAR LANG ONVERZEKERD RONDREIZEN (EN WEL GELD BETALEN!)

Hier kwam ik recent pas achter. Ik zit al jaren bij dezelfde zorgverzekeraar en heb direct na het afsluiten netjes mijn buitenlanddekking aangezet. Dat is heel handig, want dan kun je vaccinaties en malariapillen vergoed krijgen. Vervolgens heb ik nooit meer de moeite genomen om nog een keer de voorwaarden te bekijken. Dat had ik beter wel kunnen doen, want blijkbaar zijn die in 2015 gewijzigd. Er was sindsdien geen algemene buitenlanddekking meer, maar de polis werd opgesplitst in Europa en Wereldwijd. Mijn verzekering werd automatisch veranderd in Europa en daar kwam ik pas achter toen ik afgelopen zomer weer eens vaccinaties wilde declareren.

Ik zal er ongetwijfeld een bericht over hebben gehad, maar dat is blijkbaar nooit echt tot me doorgedrongen. Super dom, want ik heb in die periode aardig wat verre reizen gemaakt. Als mij in Laos, New York of Indonesië iets was overkomen, dan had ik echt een behoorlijk probleem gehad. Nog steeds vind ik dat de verzekeraar deze cruciale wijziging duidelijker had mogen aankondigen, maar ik had zelf natuurlijk ook wel iets eerder kunnen checken of alles nog goed geregeld was.

Vakantie San Sebastián

AALMOEZEN UITDELEN IN LAOS

Een van de mooiste tradities in heel Laos is de dagelijkse aalmoezenronde in Luang Prabang. Honderden monniken lopen dan door het centrum van de stad om rijst en hapjes op te halen. Een prachtig gezicht, maar als toerist moet je je daarbij zoveel mogelijk afzijdig houden. Toen we de deur uitliepen van ons hotel in Luang Prabang, zei ik daarom nog tegen mijn vriend: We moeten ons niet laten verleiden om ook deel te nemen aan het ritueel. Dat zijn scams en daarmee maak je de traditie kapot. Je raadt het al: tien minuten later zat ik op mijn knieën rijst uit te delen aan langslopende monniken.

In een vlaag van verstandsverbijstering liet ik me tóch overhalen door een lief klein vrouwtje. Het was ontzettend vroeg, we waren nog geen 24 uur in het land en ik had het idee dat ik haar persoonlijk beledigde als ik nee zou zeggen. Zodra ik op de grond zat met een kom rijst voor mijn neus wist ik al dat ik een domme fout had gemaakt. Ik heb misschien tien monniken wat rijst gegeven, maar daarna ben ik snel opgestaan en weggelopen. Ik voelde me zó ontzettend dom dat ik er was ingetrapt. Zit je daar, met je jarenlange reiservaring. Uiteindelijk moest ik omgerekend iets van 6 euro betalen aan het vrouwtje, je kunt voor vervelendere bedragen worden opgelicht.

VAN EEN BERG VALLEN IN OOSTENRIJK

Ik ben niet alleen een chaoot, maar ook heel erg onhandig. Tijdens een reisje naar Oostenrijk verblijf ik samen met een stel vrienden in een almhütte in de bergen. Op een mooie dag besluiten we naar de dichtstbijzijnde bergtop te hiken, een pittige klim van een paar uur. Ik ben dolblij als we de top hebben gehaald en denk dat we het ergste hebben gehad. Helaas gaat afdalen mij slechter af dan klimmen, en ik glibber over alle loszittende stenen naar beneden. Dat kan niet goed gaan en inderdaad: binnen vijf minuten glijd ik uit en val ik een stukje naar beneden. Mijn val wordt gelukkig gebroken door mijn linkerborst en ik kom bovenop een puntige steen terecht. Geen gebroken ribbenkast, maar wel een enorme schaafwond en pimpelpaarse tiet.

Ik denk echt dat ik tijdens deze val mijn borst heb gekneusd, want het zag er verschrikkelijk uit en ik voelde nog maanden een harde onderhuidse bobbel zitten. Foto’s van de schade bleven ook niet binnen mijn eigen kennissenkring, maar werden gretig door vrienden verspreid met de mededeling: moet je dit nou toch eens zien.

Bijzonder overnachten in een almhutte in Oostenrijk

MIJN DUIM KNEUZEN IN DE JUNGLE VAN SUMATRA

In dezelfde categorie: tijdens een jungletrekking op Sumatra heb ik veel te gladde schoenen aan en glibber ik over gladde paadjes in de jungle. Ik overleef de trekking verbazingwekkend genoeg zonder noemenswaardige incidenten, maar krijg het voor elkaar om in het kamp alsnog uit te glijden. Ik heb mijn camera in mijn ene hand, vang mezelf op met mijn andere hand, en kom precies op mijn duim terecht. Hij wordt zo dik en pijnlijk dat ik nog weken lang moeite heb met schrijven en het vasthouden van een pen.

Bukit Lawang Trekking: Alle informatie + handige reistips

CAMERA LATEN LIGGEN IN DE TAXI IN CHINA

Ik had mijn vriend speciaal voor onze reis naar China een compact camera gegeven. De camera kon betere foto’s maken dan zijn telefoon en dan hadden we extra veel herinneringen aan onze eerste reis samen. Het ging zo’n anderhalve dag goed, want al op de tweede dag lieten we de camera liggen in een taxi. We wisten het eigenlijk meteen toen we uitstapten, maar maakten de domme fout om eerst onze jassen en tassen te controleren. Pas na een minuut besloot ik toch maar achter de chauffeur aan te rennen, en toen was de auto natuurlijk allang verdwenen. Het is een kleine troost dat het aan het begin van onze reis is gebeurd en dat er alleen maar foto’s van de Verboden Stad op stonden. Inmiddels hebben we onszelf wel aangeleerd om altijd dubbel te checken of we niets hebben laten liggen in de taxi.

Verboden Stad bezoeken: bezienswaardigheden en tips

FOUTPARKEREN IN TAIWAN

Tot slot een leermomentje in Taiwan: je mag niet overal je scooter parkeren. Op het eerste gezicht doen we niets fout. Tijdens een bezoek aan het Taroko National Park parkeer ik naast een handjevol auto’s, zet de scooter op slot en ga een tempel binnen. Had ik beter niet kunnen doen. Van een afstandje zie ik eerst alle auto’s vertrekken en vervolgens een politiewagen aankomen. De politie stapt uit, maakt foto’s van de scooter en laat een briefje achter. Ik loop snel weer terug, maar er valt niets meer aan te den. We krijgen een boete gekregen voor foutparkeren, want dat mag niet langs de doorgetrokken rode streep. De politiemannen waren niet meer te verleiden tot het verscheuren van de boete, en dat is toch wel een smetje op ons bezoek aan het park geweest.