Ga je rondreizen door Madagascar, dan is een auto de meest logische manier van vervoer. Het openbaar vervoer is slecht georganiseerd en kost bovendien een hoop tijd, dus dan is de keus voor een huurauto snel gemaakt. Autorijden in Madagascar is fantastisch, maar niet zonder risico’s en er zijn een aantal dingen die je van tevoren moet weten. Daarnaast moet je een paar keuzes maken. Ga je zelf rijden of met een chauffeur? Kies je voor een comfortabele 4×4 of ga je net als ik voor een oude auto? En tot slot: stippel je zelf een route uit of laat je dat over aan een reisorganisatie?
Huurauto Madagascar
Ikzelf reisde 3,5 week zelfstandig rond in een knalrode Renault 4. Mijlenver buiten mijn comfort zone en bij vlagen stressvol, maar achteraf een geweldig avontuur en een voedingsbodem voor mooie verhalen. Ik vond het gewoonweg fantastisch om zelf rond te rijden en kijk er met zoveel plezier op terug. Ik kan het iedereen aanraden om zelf te gaan rijden (en dan vooral in een Renault 4!). Gegarandeerd: je rondreis door Madagascar wordt er nog leuker van.
In deze blog lees je mijn ervaringen over autohuur in Madagascar en geef ik tips voor jouw eigen roadtrip. Heb je vragen of aanvullingen? Laat een berichtje achter of stuur me een mailtje.
EEN AUTO HUREN IN MADAGASCAR
MET OF ZONDER CHAUFFEUR?Er zijn nogal wat onduidelijkheden over het huren van een auto in Madagascar. Zo zul je op veel websites lezen dat het alleen mogelijk is om een auto te huren met chauffeur. Dat is pertinent onwaar. Het is wel degelijk mogelijk om zonder chauffeur rond te reizen in Madagascar. Tijdens mijn rondreis door Madagascar heb ik het overgrote deel zelf rondgereden, maar ik ging ook een aantal dagen op excursie met een 4×4 plus chauffeur. Ik heb dus beide manieren van rondreizen ervaren. Hieronder lees je hoe dat is bevallen.
Een auto huren met chauffeur in Madagascar
De meeste reisorganisaties zullen je aanraden om voor een auto met chauffeur te kiezen. Ook de grote autoverhuurbedrijven zoals Europcar geven je alleen een auto mee in combinatie met een lokale chauffeur. Dat heeft zo zijn voordelen. Het is vooral heel comfortabel en veilig: de chauffeur kent de wegen en weet wat je onderweg kan verwachten. Doordat iemand anders achter het stuur zit, heb jij de rust om achterover te leunen en alle indrukken op je te laten inwerken. Daarnaast moet je het zien als een stukje werkverschaffing. Madagascar is een arm land en door te reizen met een chauffeur geef je iemand de kans om geld te verdienen.
Reizen met chauffeur is een stuk duurder
Tegelijkertijd heeft het ook nadelen. Allereerst is het duurder om met een chauffeur te reizen, want je moet wel zijn salaris betalen. Daarnaast zit je je hele vakantie met iemand opgescheept die je niet kent. De meeste chauffeurs spreken geen of gebrekkig Engels, dus dat is iets om rekening mee te houden. Het is bovendien altijd wat extra geregel in restaurants en hotels, want je chauffeur moet natuurlijk ook eten en slapen. Gelukkig zijn de meeste horeca hier wel op ingericht en hebben ze ook kamers voor chauffeurs en gidsen.
Je voelt je de ultieme toerist
Wat ik persoonlijk wat minder leuk vond, was dat je constant het gevoel hebt de ultieme toerist te zijn. Je wordt als rijke vreemdeling door het land gereden en dat voelt toch anders dan wanneer je zelf achter het stuur zit. Het voelde alsof de afstand tussen mijzelf en de lokale bevolking daardoor groter werd. Niet zo gek, want in een 4×4 bevind je letterlijk hoger dan de mensen op straat.
De voordelen:
- Je hoeft zelf niet uren achter het stuur te zitten
- Geen kopzorgen over autopech of politiecontroles
- Je hebt altijd iemand bij je die de lokale taal spreekt
- Werkverschaffing voor de lokale bevolking
De nadelen:
- Het is duurder dan zelf rijden
- Je zit altijd met iemand anders in de auto
- Het moet wel echt klikken met de chauffeur
- Je kunt niet spontaan de auto langs de kant van de weg zetten
- Je voelt je de ultieme toerist
- Het is toch een stukje minder avontuurlijk
Een auto huren in Madagascar zonder chauffeur
Het is ook mogelijk om een auto te huren zonder chauffeur. Je gaat dan zelf op weg en moet er eigenhandig voor zorgen dat de auto netjes op de plek van bestemming komt. Het is een groot avontuur om zelf te rijden in Madagascar en daar moet je je wel op voorbereiden. De wegen in Madagascar zijn slecht en het is ronduit gevaarlijk om in het donker te rijden. Daarnaast moet je alle autopech zelf oplossen. Er is geen hulpdienst die je kan bellen en soms is het nog honderden kilometers rijden naar het dichtstbijzijnde dorpje met een garage. Dat kan voor stress zorgen.
Buiten je comfort zone
Maar ze zeggen niet voor niets life happens out of your comfort zone, en zelfstandig rondreizen door Madagascar is echt heel erg leuk. Je beleving is compleet anders als je zelf gaat rijden en dat is wat mij betreft een onvergetelijke ervaring. Het is bovendien best uniek als je zelf gaat rijden en dat zal ook de lokale bevolking opvallen. Iedereen zwaait naar je en mensen komen graag even een praatje maken. Het is dan handig als je een beetje Frans spreekt, want met Engels kom je buiten de grote steden niet zo heel ver.
Je moet wel een beetje flexibel zijn
Ik kreeg onderweg wel een paar keer te maken met autopech, vervelende situaties op de weg en enorme vertragingen, maar uiteindelijk vond ik het zoveel leuker om zelf rond te rijden dan om rondgereden te worden. Ben je een beetje avontuurlijk en flexibel, spreek je goed Frans of heb je verstand van auto’s? Dan zou ik zeker aanraden om zelf te gaan rijden.
De voordelen:
- Je hebt alle vrijheid
- Het is avontuurlijk
- De reis zelf is minstens zo spannend als de bestemming
- Het is 100 x leuker dan reizen met een chauffeur
De nadelen:
- Je zit elke dag uren achter het stuur
- Autopech moet je zelf oplossen
- Het kan een zeker mate van stress opleveren
Een 4X4 of een Renault 4?
Als je eenmaal hebt besloten om zelf te gaan rijden in Madagascar, dan dient zich al snel de volgende vraag aan: kies je voor een 4×4 of een Renault 4?
Reizen met een 4×4
Vind je comfort belangrijk, dan raad ik het aan om voor een 4×4 te kiezen. Het is in een grote auto nou eenmaal een stuk lekkerder rijden over de slechte Malagassische wegen, plus je hebt meer ruimte en comfort in de auto zelf. Daarnaast kun je met een 4×4 zelfs de meest beruchte wegen van Madagascar trotseren. Je bent niet gebonden aan de geasfalteerde wegen en kunt qua route makkelijker een rondje maken.
Reizen met een Renault 4
Ik koos zelf voor een rondreis in een oude Renault 4 uit de jaren 80. Een droomauto en wat was het fantastisch om hiermee rond te mogen rijden. Op de schaal van avontuur scoor je natuurlijk veel punten, maar je mist wel dat broodnodige stukje comfort. Zo was het op warme dagen niet uit te houden in de auto en met twee backpacks was de achterbak van de auto direct vol. Ook onhandig: je kunt gewoon een stuk minder hard rijden. De afstanden zijn al groot, maar in een Renault 4 ben je helemaal lang onderweg. Daarnaast kan zo’n oude auto gewoon een stuk minder hebben en moet je altijd rekening houden met autopech. Wij hebben een paar keer autopech gehad en moeten zoeken naar een garage. Het recept voor fikse vertraging en een stressvolle middag. En het kost natuurlijk ook geld om de auto te laten maken.
Toch vormde juist deze auto een van de hoogtepunten van onze reis. Het was gewoon zó ontzettend leuk om hiermee rond te rijden. Wij kregen ook zulke leuke reacties van de mensen op straat. Ik heb echt van elk moment genoten. Wel een nadeel: deze auto kan niet off road en wij konden daarom geen rondje maken in Madagascar. Houd daar rekening mee in je planning. Zowel in Morondava als Ranohira moesten we via dezelfde weg weer terugreizen.
VEILIG AUTORIJDEN IN MADAGASCAR
HIER MOET JE REKENING MEE HOUDENHeb je de keus gemaakt om zelf te gaan rijden in Madagascar? Zorg dan dat je onderstaande tips ter harte neemt.
Slechte wegen
Er valt vrij weinig positiefs te melden over de staat van de wegen in Madagascar. Het overgrote deel van het wegennetwerk is onverhard en de straten die wel zijn geasfalteerd zitten vol met gaten. Lantaarnpalen zijn zeldzaam en verkeerslichten bestaan hier überhaupt niet. Je moet er rekening mee houden dat je gemiddeld niet harder rijdt dan 45 kilometer per uur.
Armoede
Maak je een rondreis door Madagascar dan zul je onderweg veel armoede tegenkomen. Op de stukken waar veel gaten in de weg zitten, zie je vaak veel jonge kinderen met schepjes staan. Zij staan de hele dag de gaten te vullen en houden ondertussen hun hand op bij iedereen die langs komt. Wij wilden deze kinderen geen geld geven, maar bewaarden wel onze lege waterflessen voor ze. Dat klinkt stom, maar daar zijn de mensen in Madagascar heel erg blij mee. Zij kunnen deze hergebruiken, vullen met honing en verkopen op de markt. Je kunt de flessen trouwens ook vullen met kraanwater uit je hotel, dat water wordt namelijk wel gedronken door de lokale bevolking.
Rijd je in een grote 4×4, dan is het wel aan te raden om de flessen uit het raam te gooien in plaats van via je raampje aan te geven. Kinderen willen die flessen namelijk zo graag hebben dat ze keihard op de auto afrennen en zo onder de auto lopen.
Tank bij elke benzinepomp
Benzinestations zijn schaars in Madagascar en je kunt uren rijden zonder dat je er eentje tegenkomt. Tank daarom bij elk station dat je ziet, want je weet nooit wanneer de volgende zich weer aandient. Bovendien heb je altijd kans dat het eerstvolgende benzinestation gesloten of gewoon leeg is. Wij stonden in het stadje Miandrivazo voor een dichte deur omdat alle brandstof op was. We hadden moesten het die dag met een halve tank doen en hadden nog meer dan 200 kilometer voor de boeg. Door héél zuinig te rijden hebben we het uiteindelijk gehaald, maar spannend was het wel. Je kunt onderweg eventueel wel petflessen met benzine of diesel kopen, maar dat wordt afgeraden omdat je niet weet of het goed spul is. Doe dat alleen als de nood écht heel hoog is.
Rijd niet in het donker
Het wordt sterk afgeraden om in het donker te rijden. Er is geen verlichting en je kunt dan bijna niet de staat van de weg inschatten. Ook zeboe’s en voetgangers zijn lastig te zien in het pikkedonker. Wij merkten het al toen we een keer aan het eind van de middag in de auto zaten: er liepen heel veel dronkaards langs de weg die soms plotseling de verkeerde kant op zwalkten. Zie die maar eens aankomen in het donker. Daarnaast rijden veel lokale automobilisten zonder licht om geld te besparen en hebben ze dikwijls een flinke slok op. Nog een reden om niet ’s avonds te rijden: op sommige plekken in Madagascar is het ’s avonds gewoon niet veilig en ben je een makkelijke prooi voor overvallers.
Plan genoeg tijd voor elke rit
Zorg dus dat je altijd voor zonsondergang op de plaats van bestemming bent en houd in je planning rekening met onvoorziene omstandigheden. Een lekke band, verkeerde afslag of bezoekje aan de garage kan zo een aantal uur in beslag nemen. Een beetje speling is wel handig.
Inhalen
Tijdens je rondreis door Madagascar zul je over het algemeen niet zo heel veel verkeer tegenkomen. Op de weg kom je vaak alleen maar taxi brousses (het lokale openbaar vervoer), Jeeps met toeristen en vrachtwagens tegen. Met name de vrachtwagens zijn irritant, want inhalen is nogal een uitdaging in Madagascar. De wegen zijn namelijk vrij smal en behoorlijk onoverzichtelijk. Wij hebben onze auto een keer bijna kapot gereden tijdens een inhaalactie, omdat precies op dat deel van de weg drie gigantische kuilen zaten. Je ziet ze niet aankomen en kunt dus niet zo snel stoppen, maar uitwijken is tijdens het inhalen ook geen optie.
Is het dan onmogelijk om in te halen? Gelukkig niet. De meeste chauffeurs geven namelijk een seintje door middel van hun knipperlichten. Knipperen ze met rechts, dan kun je veilig inhalen, knipperen ze met links, dan kun je beter nog even achter ze blijven hangen.
Politiecontroles
Aan het begin en eind van elk dorpje is een politiepost en je zal tijdens je rondreis regelmatig aan de kant worden gezet. Het is vaak voldoende om je rijbewijs en papieren te laten zien, maar heel soms wordt ook om je paspoort gevraagd. Wij zijn regelmatig gecontroleerd, maar mochten altijd meteen weer doorrijden. Ik had vooral het idee dat ze gewoon even een praatje wilden maken over onze reis, onze afkomst en onze auto.
Van onze verhuurder kregen we wel de tip mee om de politie altijd in het Engels te benaderen. Probeer niet je Frans te oefenen, maar hang gewoon een beetje de domme toerist uit. Als er niet valt te communiceren dan zullen ze je eerder laten gaan. Ter illustratie: wij zijn ook reizigers tegengekomen die met chauffeur reisden en bij bijna elke politiecontrole een boete moesten betalen.
Verkeersregels
In Madagascar rijden ze aan de rechterkant van de weg en vrijwel alle verkeersregels zijn hetzelfde als in Nederland. Om de snelheidsregels hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken, want de maximum snelheid ga je toch niet halen. De enige uitzondering geldt voor bruggen en dorpjes. Aan het begin en eind van elk dorp en elke brug ligt vaak een flinke drempel. Die zijn vaak schrikbarend hoog, dus wees daarop voorbereid en rem tijdig af.
Autopech
Autopech hoort erbij als je zelf gaat autorijden in Madagascar. Wij kregen onderweg een keer een klapband, moesten halverwege de auto opnieuw laten uitlijnen, deden regelmatig een bandenwissel en reden op het eind rond met drie compleet afgesleten banden. Ik had daar van van tevoren al een beetje rekening mee gehouden, maar het is toch even schrikken als je plotseling stil komt te staan.
Het is daarom handig om zelf al een beetje kennis van zaken te hebben. Ik had dat niet en heb tijdens deze reis voor het eerst in mijn leven een autoband vervangen. Daar had ik hulp bij nodig van een drietal voorbijgangers, want ik wist niet eens hoe de krik werkte. Gelukkig stonden wij vlak bij een dorpje, maar anders ben je echt afhankelijk van het verkeer dat langskomt.
Navigatie
Onmisbaar als je zelf gaat autorijden in Madagascar: Maps.me. Dat is een gratis navigatie-app die je ook offline kan gebruiken. Je moet vooraf een kaart downloaden en kunt vervolgens zelfs in de vliegtuigstand naar de plaats van bestemming rijden. De meeste hotels staan erin aangegeven, net zoals benzinestations en nationale parken. Erg handig! Omdat het nogal wat batterij kan kosten, is het wel aan te raden om een goede powerbank of een mobiele oplader mee te nemen.
WAAR KUN JE EEN AUTO HUREN IN MADAGASCAR?
TIPS EN HANDIGE LINKSRenault 4: Wij huurden onze Renault 4 bij Cineroutes, dat wordt gerund door een Nederlander in Antananarivo die over een aardig wagenpark beschikt. Hij verhuurt verschillende Renaults, maar je kunt ook bij hem terecht voor een 4×4. Wij betaalden € 35 per dag voor onze Renault 4 en hebben deze ongeveer vijf maanden van tevoren vastgelegd.
4×4: Voor een 4×4 kun je ook bij Cineroutes terecht (vanaf € 70 per dag), maar het is ook mogelijk om een auto zonder chauffeur te regelen via een reisorganisatie. Wij kwamen een stel tegen dat hun reis had geboekt via reisorganisatie Matoke Tours. Zij hadden een op maat gemaakt programma en Matoke Tours heeft voor hen ook de huurauto geregeld.
Huurauto met chauffeur: Wil je liever rondreizen met een chauffeur? Dat kun je het best ruim van tevoren regelen. Er zijn niet heel veel grote autoverhuurbedrijven op Madagascar, maar ik heb er uiteindelijk twee gevonden. Via Avis kun je van tevoren online een huurauto met chauffeur boeken in Madagascar. Zoals je in dit artikel kan lezen, hebben wij op een gegeven moment ook een paar dagen met chauffeur gereis. Dat hebben wij ruim van tevoren geboekt via een lokale reisorganisatie: Remote River Expeditions Madagascar.
Ook op reis naar Madagascar?
Wil je ook een roadtrip maken door Madagascar? Op Expeditie Aardbol vind je nog veel meer informatie over het plannen van een reis naar Madagascar. Naast praktische reistips voor een rondreis door Madagascar vind je op deze site ook volop inspiratie voor je eigen route. In dit artikel vind je een overzicht van alle kosten en het bepalen van je reisbudget.
Met een reisorganisatie
Er zijn verschillende reisorganisaties die je kunnen helpen met het plannen van jouw reis. Een betrouwbare reisorganisatie is bijvoorbeeld Riksja Travel. Bij hun kun je kant-en-klare rondreizen boeken, maar ook een voorstel op maat aanvragen. Reis je liever met een groep, dan kun je onder andere terecht bij Djoser. Je kunt geheel vrijblijvend een gratis reisgids met meer informatie aanvragen.
Zelfstandig een reis naar Madagascar boeken
Houd jij liever alle regie? Je kunt ook zelf een rondreis door Madagascar plannen. Dat heb ik ook gedaan en is makkelijker dan je denkt. Met Kenya Airways en Ethiopian Airlines kun je goedkoop naar Madagascar vliegen, maar je kunt er ook voor kiezen om met KLM/Air France te reizen.
Ik raad het aan om vliegtickets te vergelijken via Tix.nl. De meeste van mijn hotels op Madagascar boekte ik een paar maanden van tevoren via Booking.com. Wat handig is om te weten: niet alle hotels op Madagascar zijn te vinden via Booking.com. Soms moet je even een mailtje sturen om een kamer te reserveren.
8 reacties
Wat een super handig en uitgebreid blog. En wat een heerlijke foto’s! Ziet er geweldig uit en kan me voorstellen dat je blij bent dat jullie dit avontuur gewaagd hebben.
Dankjewel Yvonne! Het was een onvergetelijke ervaring :)
Dat kleine autootje is echt fantastisch! Zeker als hij tussen die grote auto’s staat! Leuke foto’s. Ik vind het gaaf dat jullie het helemaal zelf hebben gedaan! Het lijkt me een prachtig land om doorheen te reizen
Haha ja leuk he? Klein rood scheurmonster ;)!
Wat een fijne blog met veel tips. Wij zitten er voor onze huwelijksreis (maar dan net wat avontuurlijker) ook aan te denken, geloof dat ik zelf rijden met een 4×4 ook al aardig out of my comfort One vindt! Super mooie reis hebben jullie gemaakt
Wow! Wat een gave reizen hebben jullie gemaakt het begint nu helemaal te kriebelen. Ik wil ook!
Zeker doen!
Is het ook als solo female te bereizen? En waren er ook OV opties?