Het zal je maar gebeuren: 24 uur vertraging omdat je je overstap hebt gemist. Dit overkwam mij tijdens mijn reis naar Kaapverdië. Niet alleen miste ik hierdoor een vakantiedag, ik moest ook mijn hele reisschema omgooien. Oftewel: flink wat stress, gedoe en extra kosten. Gelukkig heb je als passagier aardig wat rechten en kan je met een beetje geluk zelfs geld terugkrijgen als je vlucht is vertraagd. Ik kreeg uiteindelijk € 600 compensatie, wat mijn onkosten ruimschoots dekte.
Benieuwd hoe ik die € 600 vergoeding kreeg toen mijn vlucht was vertraagd? Je leest het in deze blog.
24 UUR VERTRAGING
Wat was er precies aan de hand? Tijdens mijn vakantie naar Kaapverdië vloog ik met TAP Airlines via Lissabon naar het eiland Santiago. We hadden een overstaptijd van ongeveer een uurtje, wat onder normale omstandigheden voldoende zou moeten zijn. Echter vertrok het vliegtuig te laat vanuit Schiphol, waardoor we de aansluiting niet meer konden halen. Het gevolg: we moesten noodgedwongen een dag in Lissabon blijven, want de volgende vlucht naar Kaapverdië zou pas 24 uur later vertrekken.
Geen leuke start van de vakantie en daarom diende ik bij thuiskomst direct een claim in. Het duurde een paar maanden voordat TAP akkoord was en het geld had overgemaakt, maar uiteindelijk kreeg ik € 600 compensatie voor deze vertraagde start van mijn vakantie.
WAT ZIJN JE RECHTEN ALS PASSAGIER?
Het is ontzettend klote als je – net als ik – te maken krijgt met een vertraagde vlucht. Gelukkig heb je als passagier de nodige rechten als je vlucht is vertraagd. Deze zijn vastgelegd in de EU Verordening 261/2004 en gelden uitsluitend voor EU-vluchten en Europese luchtvaartmaatschappijen.
Kort gezegd houdt deze verordening het volgende in: als je vanaf drie uur later aankomt op je eindbestemming, heb je mogelijk recht op compensatie. De hoogte daarvan is onder andere afhankelijk van het aantal kilometers. Daarnaast mag er geen sprake zijn overmacht, zoals een staking van het luchthavenpersoneel, slechte weersomstandigheden of bijvoorbeeld een natuurramp.
HOEVEEL GELD KRIJG JE TERUG BIJ VERTRAGING?
Hoeveel geld je precies terugkrijgt is afhankelijk van een aantal factoren. Zo wordt de hoogte van de compensatie bepaald door de lengte van de vlucht en door het aantal uren dat je vertraging hebt.
Hieronder zie je hoeveel geld je precies terug kan krijgen als je vertraging hebt:
- € 250 vergoeding bij vluchten tot 1500 kilometer en meer dan 3 uur vertraging
- € 400 vergoeding bij vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer en meer dan 3 uur vertraging
- € 300 vergoeding bij vluchten van meer dan 3500 kilometer en tussen 3 en 4 uur vertraging
- € 600 vergoeding bij vluchten van meer dan 3500 kilometer en meer dan 4 uur vertraging
ZO KRIJG JE JE GELD TERUG BIJ VERTRAGING
Het kost even wat tijd en moeite om je geld terug te vragen, want veel luchtvaartmaatschappijen zitten er niet op te wachten om compensatie uit te betalen. Ze geven je liever een voucher dan dat ze geld uitkeren. Houd er daarom rekening mee dat het soms wel een paar maanden en vele mailtjes kan duren voordat je claim daadwerkelijk wordt goedgekeurd.
Wat je precies moet doen als je compensatie wilt na een vertraagde vlucht? Ik raad het altijd aan om eerst zelf een brief te sturen. Een stappenplan:
1. Stuur een brief naar de luchtvaartmaatschappij. Hierin verwijs je naar EU Verordening 261/2004 en geef je de genodigde details over je vlucht en vertraging. Je kunt hier een goede voorbeeldbrief downloaden van het Europees Consumenten Centrum.
2. Voeg bonnetjes, boekingsbevestiging en bewijsstukken bij. Bijvoorbeeld hoeveel vertraging je precies had, dat kan onder andere via de website van Flight Stats.
Vervolgens is het wachten op antwoord van de luchtvaartmaatschappij. Dit kan makkelijk een paar weken duren, want je wordt vaak eerst afgescheept met een voucher. Mijn tip is om voet bij stuk te houden en niet zomaar akkoord te gaan. Na mijn vertraging met TAP duurde het uiteindelijk negen maanden en vele mailtjes, maar uiteindelijk kwam de luchtvaartmaatschappij over de brug en kreeg ik € 600 op mijn rekening gestort als vergoeding voor de vertraging.
Kom je er toch niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan kun je als laatste stap ook een tussenpersoon inschakelen.
VIA EEN TUSSENPARTIJ ZOALS EUCLAIM
Het is ook mogelijk om geld voor een vertraagde vlucht terug te vragen via een tussenpersoon zoals bijvoorbeeld EUclaim. Zij werken op basis van no cure, no pay dus je loopt geen onnodig financieel risico. Ze kunnen direct beoordelen of je klacht gegrond is, waardoor je meteen duidelijkheid hebt over jouw rechten.
Goed om te weten: als je claim uiteindelijk wordt goedgekeurd door de vliegtuigmaatschappij, dan betaal je wel een succesfee van 29% + €33 dossierkosten.
Waarom je het via zo’n partij zou doen als het geld kost? Het scheelt je ten eerste veel tijd. Je uploadt alle benodigde documenten en zij zorgen ervoor dat de claim wordt uitgezet bij de luchtvaartmaatschappij. Je hoort vanzelf hoe het met de claim is afgelopen en je hoeft dus niet zelf in gesprek met de luchtvaartmaatschappij. Als je het erg druk hebt en geen zin in gedoe, is het een makkelijke oplossing.
Daarnaast heb je bij een partij zoals EUclaim meer kans op succes. Dit soort tussenpartijen heeft een ervaren juridische afdeling met een heel hoog slagingspercentage. Ze hebben alle kennis en tools in huis om het onderste uit de kan te halen voor je. Bij een ingewikkelde casus bieden ze de juiste juridische hulp om ervoor te zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt. Zeker handig als je zelf niet dat juridische pad wil bewandelen.
COMPENSATIE BIJ VERTRAGING
Persoonlijk zou ik het altijd eerst zelf proberen om compensatie te krijgen bij vertraging van je vlucht. Lukt dat niet en gaat de luchtvaartmaatschappij niet overstag, dan is het slim om alsnog een partij als EUclaim in te schakelen. Ze gaan dan voor je aan de slag en kunnen indien nodig zelfs een juridische procedure starten.
Meer praktische reistips? Deze blogs vind je misschien ook interessant:
• Vliegtuigmaatschappij failliet? Zo krijg je toch je geld terug
• Zo overleef je een vlucht met Ryanair
• Hoeveel landen zijn er ter wereld?
• 11 leuke buitenlandse steden die je met een directe trein kan bereiken
2 reacties
waar heb je de mail/brief voor compensatie naar toe gestuurd? Kan geen adres of mail adres vinden van Tap Air. Ben al meer dan een jaar bezig om compensatie bij vertraging te krijgen,. Wordt continue van het kastje naar de muur gestuurd. Iedere keer wordt gezegd dat je weer een nieuwe klacht moet aanmaken.
Ik heb het even voor je nagekeken, wij hebben de claim destijds ingediend via een formulier op de website, en daarna contact gehad via dit mailadres van TAP. Succes, je moet doorgaans veel geduld hebben helaas!