Search
7 maart 2023

Editorial: Jaaroverzicht 2019

Jaaroverzicht Expeditie Aardbol

Het is weer tijd om terug te blikken op het afgelopen reisjaar en net als afgelopen jaren doe ik dat in het enige echte Expeditie Aardbol jaaroverzicht. Want ook in 2019 was ik weer ontzettend veel op reis. Ik was veel in de natuur te vinden in Europa, maar maakte ook een geweldige roadtrip door Zuid-Afrika.

Nieuwe indrukken

Het was daarnaast een jaar vol nieuwe indrukken. Ik heb grenzen verlegd en angsten overwonnen, met name mijn hoogtevrees is een stuk minder geworden de afgelopen maanden. Ik heb onder andere leren skiën, ging klimmen, ziplinen, deed canyoning en maakte zelfs een tochtje in een luchtballon. Met name dat laatste had ik nooit gedacht ooit te durven, maar het was uiteindelijk helemaal niet zo eng. In totaal bezocht ik in 2019 veertien landen, waarvan zeven nieuw en ging ik maar liefst dertien keer op reis. Kan iemand me even knijpen? Wat een leven.

Jubileumjaar

2019 was ook het jaar waarin Expeditie Aardbol vijf jaar bestond, reden voor een feestje. Ik had destijds nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden en zo lang zou volhouden, maar het tegendeel bleek waar. De site trekt in de topmaanden inmiddels meer dan 100.000 unieke bezoekers en daarmee kan ik een groot deel van mijn boterham verdienen. Het voelt dan ook als een ontzettende luxe dat ik al mijn tijd mag steken in datgene wat ik het liefste doe: reizen maken en verhalen vertellen.

FRANKRIJK

Januari
Wintersport in skigebied Les Sybelles in Frankrijk

Mijn reisjaar werd dit keer afgetrapt in de sneeuw, om precies te zijn in skigebied Les Sybelles in de Savoie Mont Blanc in Frankrijk. Het was mijn allereerste kennismaking met wintersport en dat smaakte naar meer. Toegegeven: de eerste dagen bakte ik er niets van en lag ik ’s nachts wakker van de spanning, maar op de laatste dag lukte het om netjes van de blauwe piste naar beneden te skiën.

LILLE

Februari
Stedentrip Lille, Frankrijk

Een stedentrip naar het Noord-Franse Lille stond al een tijdje op mijn lijstje en in februari kwam het er eindelijk van. Ik ging een weekendje op en neer, en het was net zo leuk als gehoopt. Lille zou je best kunnen omschrijven als Parijs in het klein, met een groot aanbod aan cultuur, musea, goede restaurants en lange winkelstraten. Zeker een leuk idee voor een weekendje weg.

OOSTENRIJK

Maart
Wintersport in Niederthai-Umhausen, Oostenrijk

Het wintersporten beviel me wel en dus plande ik direct een tweede reisje naar de sneeuw. Samen met mijn vriend reed ik naar Oostenrijk, waar ik twee verschillende skigebieden mocht uittesten. Sankt Johann im Pongau is het ultieme wintersportdorp, met mooie wellnesshotels en prachtige pistes. Hier heb ik samen met een skileraar een paar geweldige tochten gemaakt en bovendien een stuk beter leren skiën. Niederthai bleek juist een piepklein boerengehucht in Tirol, waar je in alle rust kunt genieten van een winterwonderland. De pistes zijn op één hand te tellen, maar je kunt in de omgeving wel hele mooie sneeuwschoentochten maken.

WALES

Maart
Canyoning Brecon Beacons, Wales

Wales is een waar outdoorparadijs en ligt op slechts een uurtje vliegen van Amsterdam. Het was een kort bezoek waarbij ik alleen het zuidelijk deel zag, maar ook daar valt genoeg te doen. Op het programma stond canyoning in het Brecon Beacons National Park, maar ook een flitsbezoek aan de hoofdstad Cardiff.

SINT-MAARTEN

April
Vakantie Sint-Maarten na orkaan Irma

Eind april werd het Caribisch carnaval gevierd op Sint Maarten en ik was erbij. Mijn allereerste keer in het Caribisch gebied en dat viel zeker niet tegen. Het carnaval is een geweldig feest, maar je kunt vanuit Sint Maarten ook eenvoudig uitstapjes maken naar andere eilanden in de regio. Zo bezocht ik ook de eilanden Saba en Sint-Eustatius, en sindsdien staat een langere rondreis langs de Caribische eilanden een stukje hoger op mijn bucketlist.

FAERÖER EILANDEN

Mei
5 mooie wandelingen op de Faeröer Eilanden

Ik wilde al jaren een reis maken naar de Faeröer Eilanden en die wens ging in 2019 eindelijk in vervulling. Ik vierde daarom mijn verjaardag in het Deense Aalborg en pakte de volgende dag de ferry naar Tórshavn. Vanuit Denemarken is het 36 uur varen naar de Faeröer Eilanden en daarom bleven we iets langer dan gebruikelijk hangen. Geen straf, want zo hadden we ruim de tijd om de eilanden te ontdekken en in tien dagen hebben we vrijwel alles gezien.

UITGEEST

Juni
Vakantiehuis Noord-Holland: overnachten op een woonbootje in Uitgeest

Een weekendje weg in eigen land is ook wel eens ontspannend, helemaal als je slaapt op een huisje aan het water. In opdracht van Novasol verblijf ik een weekendje in Noord-Holland en sliep ik op dit charmante woonbootje aan het Uitgeestermeer. Het weekend vulden we verder met uitstapjes naar Amsterdam Noord en het strand, dus al met al zeker geslaagd. Hoe fijn is het dat je op slechts een uurtje rijden van huis zo’n weekendje weg kunt beleven?

ITALIË

Juli
De mooiste route voor een vakantie in Noord-Italië

Italië blijft mijn all time favorite vakantieland en dit jaar kon ik eindelijk de Dolomieten afstrepen. Ik combineerde een stedentrip Milaan met een paar dagen Gardameer en reed daarna door naar de regio Zuid-Tirol. Een reis die in het teken stond van actief zijn: zo stonden via ferrata en canyoning op het programa, en maakte ik een aantal prachtige hikes door de mooiste natuurgebieden. Een geweldige vakantie in een deel van Italië waar ik graag nog een keer terugkom.

ZWEDEN

Augustus
Vakantie Värmland, Zweden: de leukste tips

In 2018 was ik in Zweeds Lapland, dit jaar was het de beurt aan Värmland. Ik had de regio al eens kort bezocht toen ik in ging wildkamperen in Noorwegen en Zweden, maar nu kon ik echt de tijd nemen. Het was een echte natuurreis en niet geheel zonder avontuur. Zo sliep ik in een boomhut, ging ik wildkamperen en bouwde ik zelf een vlot waarmee ik de rivier afzakte. Blogs over deze reis volgen snel!

ZUID-AFRIKA

Oktober
Route en planning voor een roadtrip door Zuid-Afrika (3 weken)

De verre reis van dit jaar ging voor het eerst in tijden niet naar Azië, maar naar Afrika. Samen met mijn vriend maakte ik een rondje om Johannesburg en bezocht onderweg de mooiste wildparken. Ik spotte eindelijk de Big 5 in het wild en verder was het een ultiem relaxte reis. Zuid-Afrika is een heerlijke bestemming om rond te reizen en ik sluit een tweede bezoek niet uit.

EGYPTE

November
Jeepsafari in de Sinaï woestijn in Egypte

In opdracht van Sunweb ging ik begin november naar de Sinaï in Egypte om hun nieuwste bestemming aan de Rode Zee uit te testen. Taba ligt nabij de grens met Israël en vanuit hier kun je relatief makkelijk uitstapjes maken naar de buurlanden. Zo ga ik op dagtrip naar Petra in Jordanië, het wereldwonder dat ik dolgraag in het echt wilde zien. Petra is echter groot en tijdens een dagtrip kun je lang niet alles zien, dus een goede reden om ooit nog eens terug te gaan voor een langere reis.

VALKENBURG

November
Kerststad Valkenburg: tips voor de kerstmarkt in Valkenburg

Ik had tot voor kort nog nooit echt een kerstmark bezocht, dus besloot ik meteen in het diepe te springen en naar Valkenburg te rijden. Het is hier sfeervol met een hoofdletter S en het bijna on-Nederlands decor maakt dit de ideale plek als je een weekendje kerst wilt vieren in eigen land.

KEULEN

December
Dit zijn de leukste kerstmarkten in Keulen (Köln)

Na Valkenburg was het in december de beurt aan de kerstmarkt in Keulen. Ik denk dat een traditie geboren is, want ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad. De kerstmarkten in Duitsland zijn reuze gezellig en sfeervol, en een uitstekende plek om inkopen te doen voor kerst. Van cadeautjes tot lekkere hapjes voor bij het kerstdiner: ik geloof dat een traditie geboren is. Iemand nog aanraders voor leuke kerstmarkten op rijafstand van Utrecht?

WAT BRENGT 2020?

Uiteraard blik ik ook alvast even vooruit op het komende jaar, want in 2020 staan er inmiddels alweer wat nieuwe reizen op het programma. Zo ga ik komende maand skiën in Zwitserland en staat ook een stedentrip naar Praag gepland. De rest van het jaar moet nog ingevuld worden, maar ik heb zo’n vermoeden dat Zuid-Amerika eindelijk aan de beurt gaat komen. Wordt vervolgd..

Meer lezen over de reizen die ik de afgelopen jaren maakte? Deze blogs vind je misschien ook interessant: