Of je nu zo snel mogelijk in het zuiden van Frankrijk wilt komen of juist uitgebreid de tijd neemt, inclusief stops in kleinere steden: interrail biedt uitkomst. Daphne nam de proef op de som en reisde met een Interrailpas naar de Côte d’Azur. Dit zijn haar beste tips.
Interrail
Interrailen naar Zuid-Frankrijk
Wat is dit een verademing. Niet twee uur van te voren aanwezig zijn op de luchthaven, geen bagagerestricties, lekker veel beenruimte en de mogelijkheid om een wandelingetje te maken als het toch wat krap wordt. Waarom pak ik niet veel vaker de trein om op vakantie te gaan, vraag ik me af terwijl ik koffie drink uit mijn eigen beker en mijn laptop openklap om een filmpje te kijken.
Binnen no-time in Nice
Mijn bestemming deze reis: Zuid-Frankrijk, Nice om precies te zijn. En daar kan je verbazingwekkend snel zijn met de hogesnelheidstrein. Vanaf Schiphol, voor mij het dichtstbijzijnde Eurostar-vertrekpunt, reis je in 3 uur naar Parijs. Hier vertrekt een kleine drie kwartier later de TGV naar Nice, die je in 5,5 uur in het centrum van de stad brengt. Ter vergelijking: met de auto zou je over hetzelfde traject ruim 14 uur doen, tanken en andere stops niet meegerekend.
➞ Interrail tip: Geen bagagerestricties is een verademing, maar neem alsnog niet te veel mee. Je bent je spullen wel meerdere keren in en uit de trein (en eventuele aansluitende metro’s/trams/bussen) aan het sjouwen.
Interrail Global Pass
Ideaal, maar het is niet mijn doel om zo snel mogelijk aan de Côte d’Azur te komen. Ik reis met een Interrail Global Pass en kan binnen 1 maand 7 dagen onbeperkt treinen door 33 landen. Nu is 33 landen wat erg ambitieus, maar ik wil in elk geval de tijd nemen voor Interrail in Frankrijk. Bij het uitstippelen van de reis begon de voorpret al. De website van Interrail biedt inzicht in de mogelijke routes en stations in Frankrijk.
Met of zonder reservering interrailen
Hier lees ik ook dat ik voor regionale treinen niet hoef te reserveren, voor TGV’s wel. Ga je voor volledige flexibiliteit – als in: pas op de dag zelf bepalen waar de reis je heen brengt – dan kies je dus voor regionale treinen. Weet je al precies welke reis je op welke dag gaat maken, dan kun je je zitplaats in de TGV reserveren. Ik ga voor een combinatie van beide treinen. Met behulp van de Rail Planner-app van Interrail zie ik gemakkelijk welke treinen bij mijn pas zijn inbegrepen en kan ik eventueel een zitplaats reserveren (let op: dit is altijd tegen betaling). De trein in Frankrijk kent geen geheimen meer voor me.
De mooiste treinroute naar Zuid-Frankrijk (mét tussenstops!)
Benieuwd welke treinroute ik uiteindelijk nam om in Zuid-Frankrijk te komen? Hieronder vind je alle stops van mijn reis met de trein naar Frankrijk.
Eerste stop: Brussel
Vanaf Schiphol brengt de Eurostar me in iets meer dan 1,5 uur in Brussel. De vakantiestemming zit er na deze eerste etappe meteen in. Brussel is onder Nederlanders lang niet zo populair als Antwerpen (terwijl je dus vanaf Schiphol in 1,5 uur middenin de stad staat), maar heeft méér dan genoeg te bieden: de imposante Grote Markt, warme wafels, Belgische biertjes in overvloed en wijken vol vintage. Om maar wat te noemen. Ik wandel een paar uur door de stad en reis diezelfde middag door naar Parijs.
➞ Lees ook: Wat te doen in Brussel? 8 x tips voor een weekendje weg
Tweede stop: Parijs
Ook voor de tweede grensoverschrijdende etappe pak ik de TGV. Zo ben ik nog geen 1,5 uur na vertrek uit Brussel al in het centrum van Parijs. Hoe vaak ik ook in deze stad kom, ik krijg er nooit genoeg van. Dit keer bezoek ik het modernekunstmuseum Centre Pompidou, smul ik van Vietnamese hoogstandjes in het 13 arrondissement, slenter ik langs het altijd sfeervolle Canal Saint Martin en doe ik voor het eerst een rondvaart op de Seine – hartstikke toeristisch, maar bijzonder om Parijs vanaf het water te zien.
➞ Lees ook: Zo chill is het om met de trein naar Parijs te reizen
Derde stop: Dijon
Na een paar dagen Parijs begint het avontuur met de regionale treinen. Met de hogesnelheidstrein was het al leuk om dwars door het land te reizen in plaats van eroverheen of over grote asfaltwegen. Nu geniet ik nog meer van het landschap dat aan me voorbijtrekt. In drie uur sta ik van hartje Parijs in hartje Dijon. In deze stad voor levensgenieters (niet voor niets de hoofdstad van de Bourgogne) draait het om goed eten en drinken. En dat in een decor van vakwerkhuizen en kleine straatjes, met prijzen die aanzienlijk lager liggen dan in een stad als Parijs.
➞ Lees ook: Tips voor Dijon: de smakelijke hoofdstad van de Bourgogne
Vierde stop: Valence
Met een tas vol eten begin ik twee dagen later aan de volgende etappe. Valence ligt halverwege Lyon en Avignon en vertoont al wat mediterrane trekjes. In een kleine 4 uur, inclusief overstap in Lyon, reis ik naar het centrum van de stad. Valence is heerlijk rustig, met volop slenterstraatjes en mooie panden. Uiteraard probeer ik een ‘Swiss’, een gebakje met oranjebloesem dat het symbool van de stad is.
➞ Interrail tip: Reis je met de TGV, zorg dan dat je je reserveringsbewijs (mobiel of print) bij de hand hebt. Deze wordt gescand bij het instappen.
Vijfde stop: Avignon
Na een wandeling en goede lunch in Valence sta ik een uurtje treinen later, inclusief uitzicht op de Mont Ventoux, al in Avignon. Deze stad wil ik zeker niet overslaan. Het oude centrum heet hier ‘Intra Muros’ en is nog volledig omsloten door een indrukwekkende stadsmuur. Binnen de muren wemelt het van de pleinen met grote terrassen, eeuwenoude straten, unieke winkels en groene parken. Onmiskenbaar hoogtepunt van de stad is het Pausenpaleis, dat als een onneembaar fort midden in de stad staat. Alleen al met een bezoek hieraan ben ik een halve dag zoet, dus ik blijf een paar dagen in mooi Avignon.
Zesde stop: Marseille
Ik heb de Middellandse Zee bereikt! Anderhalf uur na vertrek uit Avignon – met stops in lieflijke plaatsen als Arles en Miramas – sta ik in het hart van Marseille. Deze tweede stad van Frankrijk had lang een beruchte reputatie, maar schudt deze de laatste jaren in rap tempo van zich af. Wat wil je ook met grootse boulevards, statige panden, hippe wijken én stranden op steenworp afstand? Oh, en dan is het ook nog eens de perfecte toegangspoort tot de Provence. Ik huur hier dan ook een paar dagen een auto om ook het binnenland te verkennen.
➞ Interrail tip: Houd er rekening mee dat TGV-stations vaak buiten steden zijn. Wil je niet afhankelijk zijn van taxi’s bij aankomst? Check dan wat de OV-mogelijkheden zijn in de buurt van je verblijf.
Zevende stop: Nice
Het laatste stukje van mijn reis, iets meer dan 2,5 uur lang. En wat voor reis is dit: ik heb uitzicht op de Middellandse Zee en stop onder meer in Cannes en Antibes. Net als Marseille heeft Nice het hele jaar door een zonnig klimaat, wat een stedentrip bij voorbaat geslaagd maakt. Ik wandel door lange winkelstraten, proef de lokale culinaire specialiteiten, flaneer over de beroemde boulevard en neem zelfs een duik in zee.
Met de trein naar Zuid-Frankrijk: doen of niet?
Moet ik nog meer zeggen? Elke treinetappe voelt als een nieuwe vakantie, inclusief Franse lekkernijen om me op de reis te vergezellen. Ik zie veel meer van het land dan met een vliegreis en kom veel uitgeruster aan dan na een lange autorit. Dankzij de reisplanner voelt de trein in Frankrijk net zo toegankelijk als de Nederlandse trein. Met plezier zou ik ook zoveel tijd hebben uitgetrokken voor de terugreis, maar die pak ik toch wat efficiënter aan. Ik neem ’s ochtends de TGV in Nice, maak een stop van een uur in Parijs en lig die avond weer in mijn eigen bed.