Report: Lange Nacht der Museen in Berlijn

Berlijn Lange Nacht der Museen
Home » Duitsland » Report: Lange Nacht der Museen in Berlijn
‘Wist je dat het tijdens jullie bezoek Museumnacht is?’, mailde mijn goede Berlijnse vriendin D. een paar weken voor vertrek. D. en ik waren al wel vaker naar de Museumnacht van Amsterdam en Den Haag geweest, dus de plannen om ook de Berlijnse editie mee te pakken waren snel gesmeed.

Het klinkt misschien suf, maar dat is het absoluut niet. Het is ergens namelijk wel spannend om na zonsondergang in een museum rond te dwalen, en veel musea hebben een speciaal nachtprogramma. Zo heb ik tijdens de Nederlandse edities wel eens tot laat in de avond staan dansen in het Tropenmuseum, at ik geweldige mezze in het Joods Historisch Museum en knutselde ik een pinholecamera in het Van Gogh.

En zo gingen we op onze zaterdagavond in Berlijn niet naar de kroeg, maar deden we cultureel verantwoord tijdens de Lange Nacht de Museen. Op vertoon van je toegangskaartje (18 euro) mag je de hele avond bij tientallen musea naar binnen. En als je een beetje je best doet dan heb je dat bedrag er al snel uit. Wij hadden vijf musea op ons lijstje staan, en uiteindelijk hebben we er daar vier van kunnen bekijken. Ik bespreek ze in vier minirecensies.

NEUES MUSEUM

Onze avond begint op het Berlijnse Museumsinsel, om precies te zijn bij het Neues Museum. Het klassieke openingsconcert is net afgelopen, maar binnen is het nog opvallend rustig. Fijn, want we hebben een druk programma en willen niet te lang op dezelfde plek blijven plakken.

Nadat we onze jassen bij de garderobe hebben afgeleverd gaan we op onderzoek uit. In het Neues museum worden archeologische vondsten uit Egypte tentoongesteld. Van sarcofagen tot kleine beeldjes, en van bijzondere sieraden tot oude jachtvoorwerpen. Ik heb zelf vroeger hele spreekbeurten gegeven over het oude Egypte, dus vind het allemaal erg interessant.

Toch gaan we redelijk snel door de tentoonstellingen heen, en lopen we in een rechte lijn naar het topstuk van het museum: het borstbeeld van de Egyptische koningin Nefertiti. Geweldig om zo’n bekend en mooi kunststuk te aanschouwen. Het Neues museum zelf is trouwens ook echt een plaatje om te zien. De ene hal is nog mooier dan de ander, en ik was vooral erg gecharmeerd van de prachtige tegelvloeren. Ja, hier zou ik graag nog eens terug komen om alles goed te bekijken.

Bodestraße 1-3

Berlijn Lange Nacht der MuseenBerlijn Lange Nacht der MuseenBerlijn Lange Nacht der MuseenBerlijn Lange Nacht der Museen

MUSEUM FÜR NATURKINDE

Na een korte eet- en drinkpauze, fietsen we naar het museum waar ik me al het hele weekend op aan het verheugen ben: Het Museum für Naturkunde, oftewel het Natuurkundemuseum. Ik ben gek op dit soort musea, en je als dan ook nog eens na de reguliere sluitingstijden mag rondneuzen, dan voelt het echt een beetje als ‘Night at the Museum’.

Bij binnenkomst worden we al hartelijk ontvangen door een groepje dinosaurus-skeletten. We lopen een rondje, bewonderen hun beenderen en melden ons dan bij de cocktailbar. Helaas zijn de mixdrankjes met dino-thema al op, maar een caipirinha is ook altijd prima. Met onze drankjes lopen we door naar de volgende zaal, waar de opgezette dieren worden tentoongesteld. Het is echt zo’n zaal waar je je ogen uitkijkt. De meest bijzondere en exotische dieren kun je hier van dichtbij bestuderen, en dat is toch wel erg fascinerend.

We zigzaggen van vitrine naar vitrine, onderweg laat ik een enorm insect over mijn handen lopen, en het is even schrikken als we voor de overblijfselen van ijsbeertje Knut staan. Maar het meest bijzondere van het Natuurkundemuseum zijn de dieren op sterk water. In één van de ruimtes staan gigantische stellingkasten waar de meest bizarre schepsels op sterk water zijn gezet. Miljoenen beesten met griezelige slurven en tentakels, en we spotten zelfs een vis met een lamp op zijn hoofd. Ga je binnenkort naar Berlijn? Zeker een bezoekje aan het Museum für Naturkunde brengen!

Invalidenstraße 43

MUSEUM FÜR FILM UND FERNSEHEN

De volgende halte is het Museum für Film und Fernsehen, op de Potsdamer Platz. Je zou denken dat een museum over film en televisie altijd leuk is om te bezoeken, maar helaas is deze vooral gericht op de Duitse film en actrice Marlene Dietrich. Ik heb daar zelf niet heel veel mee, dus dit museum vind ik wel een tegenvaller. Het zou leuker zijn geweest als ze het ook voor de buitenlandse toerist een beetje aantrekkelijk hadden gemaakt. We staan dan ook vrij snel weer buiten.

Potsdamer Straße 2

Berlijn Lange Nacht der Museen

CURRYWURST MUSEUM

Het oorspronkelijke plan was om na het Filmmuseum het asisi Panorama te gaan bewonderen, maar er staat een flinke rij bij de ingang. Het is al behoorlijk laat, en dus besluiten we om dan maar direct naar onze laatste halte van de avond te gaan: Het Curryworst Museum. Een bezoekje aan Berlijn is natuurlijk niet compleet zonder ergens een currywurst te hebben gegeten, en dat konden we nu dus prima combineren met een culturele activiteit.

En laat ik maar gelijk beginnen met mijn lofzang over deze plek: Het Currywurst museum is in de praktijk net zo briljant als dat het klinkt. Uiteraard leer je hier alles over het ontstaan van de currywurst en de samenstelling van de kruiden, maar het leukst is vooral alles wat daaromheen gebeurt.

Zo komt het geluid van de audioguide uit lege ketchupflessen, hangen er enorme druppels curry aan het plafond, is er een bankstel in de vorm van een worst, kun je vechten met enorme patatten (maar dat is eigenlijk niet de bedoeling) en er staat een leeg snackwagentje waar je zelf plaats mag nemen achter de frituur. En als je dan klaar bent met rondkijken en alles weet over de currywurst, dan kun je er in de snackbar naast het museum meteen eentje proeven.

En wanneer wij rond middernacht met een biertje en een warme worst op een bankje voor het museum zitten, sluiten we onze Lange nacht der Museen op precies dezelfde manier af als dat we na een avondje in de kroeg zouden hebben gedaan. En weet je, ik vond dit eigenlijk veel leuker.

Schützenstraße 70

Meer tips voor Berlijn? Deze blogs vind je misschien ook interessant:

• 10 x eten en drinken in Berlijn
• 10 x doen tijdens je eerste bezoek aan Berlijn
• Rondleiding door Teufelsberg, een voormalig afluisterstation in Berlijn
• Doen: Rondleiding over Flughafen Tempelhof in Berlijn

Lees hier alle verhalen over Duitsland »

OVER EXPEDITIE AARDBOL

In het dagelijks leven tik ik stukjes, in mijn vrije tijd reis ik de wereld rond. Mijn naam is Stéphanie en op Expeditie Aardbol deel ik reisverhalen, travel tips en de mooiste reisfoto's, allen geschreven, verzameld en gefotografeerd door mijzelf. Een reisblog bomvol inspiratie!

10 REACTIES

• Wat een leuke blog! Ik ben nog steeds niet in het currywurstmuseum geweest, dus daar maar eens snel heen. Ik vind alleen doorgaans de entree (11 euro geloof ik) iets te hoog, dus misschien volgend jaar met de museumnacht maar. Het Filmmuseum stond op m’n verlanglijstje maar kan ik er vanaf halen dus? Wat jammer! Ik had ook gedacht dat het wat breder en leuker zou zijn dan alleen over Marlene Dittrich. Gelukkig zijn er genoeg musea in Berlijn, dus zoek ik maar een andere uit. Het museum für Naturkunde moet ik ook nog altijd heen. Leuke tip!

• Ja zonder Museumnacht was ik er ook niet naartoe geweest. Verder is het echt een hilarisch museum. En het Filmmuseum vond ik echt een tegenvaller. Vooral leuk als je meer weet over Duitse films, maar mij kon het niet heel erg boeien.

• Een curryworst museum, ha! Dat lijkt me een mooie afwisseling na zo’n culturele en educatieve avond ;-) Ik ben zelf ooit in het Cup Noodle museum in Japan geweest, waar je naast de geschiedenis van de cup noodles ook alle soorten kunt proeven. En je eigen droge versie maken voor thuis. Geweldig :-)

• Haha dat was inderdaad de perfecte afsluiter. Dat noodlemuseum klinkt trouwens ook echt geweldig. Als ik naar Japan ga, dan wil ik daar ook naartoe!

• Die bank bij het currywurst museum! Echt hilarisch!

Ik heb het doorgaans niet zo op kunstmusea, maar iets historisch vind ik wel altijd heel interessant. Ik ben onlangs in Berlijn trouwens helemaal niet in een museum geweest Dat natuurkunde museum lijkt mij ook wel wat, stiekem ben ik ook een grote nerd. Misschien voor mn volgende bezoek!

• In Berlijn valt ook zoveel te zien! Je hebt ook een aantal interessante musea over WOII, maar ik vond zelf het Natuurkundemuseum het allerleukst (tot nu toe).