Een vliegtuigmaatschappij die failliet gaat, het is niet ondenkbaar nu de reiswereld op zijn kop staat. Zuur is het echter wel, zeker als je veel geld hebt betaald voor je vliegtickets.
Vliegtuigmaatschappij failliet?
Zelf had ik hier een tijdje terug ook mee te maken. Ik zou naar Lissabon vliegen, maar vliegtuigmaatschappij LEVEL ging een paar weken voor vertrek failliet. Omdat er geen alternatief werd geboden en ik nieuwe tickets moest boeken bij een andere maatschappij, werd het uiteindelijk best een duur geintje en wilde ik toch graag mijn geld terug.
Dat duurde een paar maanden, maar het is gelukt! Eigenlijk is het vrij simpel, maar je moet er wel even voor gaan zitten en wat dingetjes uitzoeken. Zit jij in hetzelfde schuitje en wil je ook graag je geld terug omdat jouw vliegtuigmaatschappij failliet is gegaan? In deze blog lees je hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.
BETAAL VLIEGTICKETS ALTIJD MET JE CREDITCARD
Allereerst: betaal je vliegtickets (en andere grote reisgerelateerde uitgaven) áltijd met je creditcard. Veel creditcards bieden namelijk aankoopbescherming, wat betekent dat je aankoop is verzekerd bij bijvoorbeeld een faillissement. Veel vliegtuigmaatschappijen bieden ook de optie om je ticket met iDeal te betalen, maar in dat geval heb je dus geen recht op compensatie. Check wel even bij jouw creditcardmaatschappij of je ook daadwerkelijk aankoopbescherming hebt, want dat is niet overal het geval. Bij de vrij populaire Bunq Travel Card zit bijvoorbeeld géén aankoopbescherming, maar bij Mastercard en Visa zit het vaak wel standaard in het pakket.
EEN CLAIM INDIENEN BIJ JE CREDITCARDMAATSCHAPPIJ
Goed, je vliegtuigmaatschappij is failliet en je hebt de tickets betaald met je creditcard. Er wordt vanuit de airline geen oplossing geboden in de vorm van een voucher, vergoeding of omgeboekte vlucht, dus je wilt je geld terug. Dit is hoe je dat doet.
STAP 1: PROBEER ER EERST UIT TE KOMEN MET DE VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJ
Voordat je een claim kan indienen via je creditcard moet je eerst proberen eruit te komen met de failliete vliegtuigmaatschappij. Wees dus actief in het benaderen van de airline en verzamel bewijs van elke vorm van correspondentie. Bewaar alle mailtjes, maak screenshots van gesprekken op social media en meldingen op de website van de vliegtuigmaatschappij. Deze bewijsmaterialen moet je namelijk later overhandigen aan je creditcardmaatschappij. Je kunt intussen wel alvast met je creditcardmaatschappij bellen en de situatie aan hen voorleggen. Zij kunnen je dan informeren over hun precieze werkwijze.
STAP 2: DIEN EEN CLAIM IN VIA JE CREDITCARD
Als de vliegtuigmaatschappij niet thuisgeeft, dan kun je een claim indienen via je creditcard. Ik heb een Mastercard via ING en daarom waren zij in mijn geval mijn aanspreekpunt. De hele procedure was vrij eenvoudig. Ik kon via de website een formulier invullen met alle gegevens over mijn betaling en meteen bewijsstukken uploaden van correspondentie met de vliegtuigmaatschappij. Let op: wacht hier niet te lang mee, anders heb je kans dat ze je klacht niet meer in behandeling nemen. Probeer binnen een paar weken na het faillissement een claim in te dienen.
STAP 3: WACHTEN
Nu moet je wachten tot de creditcardmaatschappij jouw aanvraag heeft beoordeeld. Zij leggen jouw claim voor aan de failliete airline. Die krijgt de kans om zich te verweren en ook bewijsstukken aan te leveren. Dit kan een paar weken duren. In mijn geval antwoordde LEVEL dat er een voucher is aangeboden en een vervangende vlucht met Vueling ook tot de mogelijkheden hoorde. Iets heel anders dan wat ze naar mij persoonlijk hadden gecommuniceerd.
STAP 4: VERWEER
De creditcardmaatschappij komt vervolgens weer terug bij jou. Ben je het eens met het verweer van de vliegtuigmaatschappij? Dan wordt het onderzoek gesloten en krijg je geen geld terug. Ben je het niet eens? Dan moet je zelf een verweer schrijven. Houd er rekening mee dat je je verweert tegenover de creditcardmaatschappij en niet de airline. Het is geen welles-nietes spelletje voor de rechter en je moet in deze fase eigenlijk alleen je bank overtuigen dat je recht hebt op die aankoopbescherming.
Dit is hoe dat bij mij ging:
Na het antwoord van LEVEL kreeg ik van ING/MasterCard één week de tijd om een verweer te geven. Ik was het er niet mee eens, want het antwoord van LEVEL was een leugen. Zij hebben nooit een oplossing geboden, wat ik heel makkelijk kon aantonen dankzij alle screenshots en mailwisselingen. Ik heb een mail opgesteld waarin ik vertelde dat LEVEL geen alternatieven had geboden en dat een voucher of omboeking ook geen redelijke oplossingen zouden zijn omdat we inmiddels een paar maanden verder waren. Ik had mijn vlucht niet meer nodig.
STAP 5: IK KRIJG MIJN GELD TERUG
ING/MasterCard had aangegeven dat ze binnen tien weken een beslissing zouden nemen. Had ik na dat tijdsbestek nog niets gehoord, dan werd de zaak automatisch gesloten en zou ik mijn geld terugkrijgen. En zo het geschiedde. ING heeft de claim gesloten en ik heb het geld van mijn tickets teruggekregen.
Uiteindelijk heeft het bijna een half jaar geduurd voordat de claim kon worden afgesloten, maar echt heel veel tijd heb ik er niet in gestoken. Ik heb een paar keer gemaild met de klantenservice van LEVEL en wat berichtjes op social media geplaatst. Daarnaast moest ik een keer bellen met ING, een formulier invullen en een langere mail sturen met mijn verweer. Als het was gegaan om een ticket van een paar tientjes had ik die moeite niet genomen, maar nu ging het om een totaal bedrag van € 450 en was ik toch wel blij dat ik het geld terugkreeg.
Meer praktische reistips? Deze blogs vind je misschien ook interessant:
• Reizen tijdens corona: waar moet je aan denken?
• Let op! Voor deze landen moet je een coronatest doen
• Hier moet je op letten als je een backpack gaat kopen
• 10 trucjes voor het vinden van goedkope vliegtickets